27‏/08‏/2011

بندق

برنامج "ولاد الحرام مسابوش لولاد الحرام التانيين حاجة" راديو ميجا اف ام 92.7 ’ رمضان 2011


video

بندق شاب مصري شعره شاب وهو بيحاول يفهم، بس الحقيقة عمره ما فهم حاجة خالص، وده نتيجة انه لجأ لكمية من المخدرات تكفي لنوم قطيع من الأفيال أصغر فيل فيهم عنده اتناشر سنة.
محاولة بندق للفهم انتهت في تالتة ابتدائي لما اكتشف انها مش فارقة كتير بين ايجيبت واليفانت، وان الجرامر هو النحو بتاع الانجليزي، وان المدرس بتاع الانجليزي اللي هو في الاصل مدرس جغرافيا لما كان بيديهم حصة العربي بيغلط في الاملاء.
وانه حتى لو ذاكر ونجح واتخرج في يوم من الأيام حيفضل برضو جاهل، وعلشان بندق فهم الفولة ساب الدراسة واكتفى بانه يكون حسب تصنيف وزارة التعليم للبني ادمين راسب تالتة ابتدائي، واشتغل في ورشة سمكرة سيارات.
هناك في الورشة لقى نفسه، الاسطى بتاعه لا بيعرف يقرا ولا يكتب لكن عليه ماسكة اجنة ولا تامر حسني وهو ماسك الجيتار، في ظرف سنة واحدة علمه كل حاجة، واترقى بندق من مجرد بلية، لاسطى صغير بيعمل المرمات اللي بتيجي الورشة، والمرمات دي اللي هو الحوادث الطياري، رفرف معوج والعربية ايه غير اربع رفارف، اكصدام واقع، كبوت عايز استعدال، المهم انه بقى صنايعي كسيب.
وبعد فترة لما زادت كمية المخدرات مع زيادة الدخل، بندق مبقاش قادر يشتغل، قرر انه يشتغل شغلانة اسهل، وليها علاقة برضو بالعربيات، بس مجهودها أقل، صاحبنا اشتغل سايس.
وتعريف السايس العلمي هو الراجل اللي بتشوفه وانت نازل من عربيتك بعد ما تكون خلاص ركنت، وبيجيلك جري وانت خارج بالعربية من مكان ركنتك علشان يقولك اكسر العجل، وغالبا لو سمعت كلامه حتخبط العربية اللي قدامك.
بندق دلوقتي ماشاء الله اشهر سايس في مصر الجديدة، بس المشكلة انه ابتدى يتعب من الشغلانة دي كمان، فعلشان خاطر الانسانية حد عنده وظيفة لبندق ميزيدش المجهود بتاعها عن أنه يبربش بعنيه.

ليست هناك تعليقات: