لا تيأس ستجد من يؤمن بك، ويتبعك
كان ياما كان في سالف العصر والآوان ، ضفدع صغير لونه أصفر ومنقط باللون الأحمر، مع ان كل الضفادع حواليه لونها اخضر، وكان ضفدوع الأحمر ياحرام كل ما يحب يلعب مع الضفادع جيرانه، يقعدوا يضحكوا عليه
واحد يقول : هههه شايفين لونه
واحد تاني يقول : ده أحمر لون الورد ده مش ضفدع زينا
وكلهم يضحكوا وميردوش يلعبوا معاه
كان يروح لشلة تانية من الضفادع قاعدين يلعبوا استغماية، أول ما يشوفوه يوقفوا لعب وهاتك يا ضحك، ويغنوا له : ياحمرا يا بلحة يا مقمعة شرفتي اخواتك الأربعة
يمشي ضفدوع الأحمر بعيد ويروح يقعد على شط البحيرة يعيط، يمسك طوبة ويحدفها بايده جوه الميه، البحيرة تعمل دواير دواير مكشرة، يزعل أكتر ويمشي يدور على بحيرة تانية.
يقول لنفسه وهو ماشي : حتى البحيرة اللي مش بتضحك عليا ، بتكشر لما تشوفني، أنا ماليش اصحاب خالص
*****
وفي البحيرة التانية يقابل ضفدوع الأحمر ضفادع خضرا تانية بتلعب "تيك على العالي وتيك على الواطي"، أول ما أقولهم ممكن العب معاكم، خافوا في الأول وجريوا، قالوا ايه الكائن الغريب ده، وبعدين واحد قال بصوت عالي : الحقوا ده ضفدع لون أحمر.
كلهم قعدوا يضحكوا لحد ما ضفدوع مشي وراح على شط البحيرة الجديدة، حدف طوبة تانية، الدواير عملت تكشيرة كبيييييرة، قام ضفدوع طلع يجري بعيد
*****
وصل ضفدوع عند بحيرة جديدة، وقف يبص عليها وهو بيحاول يمسح دموعه، عدت جنبه ضفدوعة جميلة بس لونها أحمر وعلى ضهرها نقط صفرا، مكنش مصدق نفسه، نداها بصوت عالي
- يا ضفدعة
وقفت وبصتله وابتسمت وقالتله
- أهلا وسهلاً أنا اسمي صفورة انت اسمك ايه
قالها
- أسمي أحمر، ممكن نلعب سوا
شدته من ايده بسرعة وقالتله تعالى الأول نعوم في البحيرة وبعدين نطلع نلعب نط الحبل
ونطوا جوه الميه اللي المرادي عملت دواير كتير كتير بس كانت بتبتسم
ضحك ضفدوع وقالها
- ميرسي يا بحيرة انك ضحكتيلي
قالتله البحيرة
- انا ضحكتلك علشان انت نطيت في حضني، اما البحيرتين التانين فزعلوا منك علشان حدفتهم بالطوب
ومن يوميها وضفدوع الاحمر مش بيرمي حد بالطوب وكبر وعايش على شط البحيرة اللي بقى كل ضفادعها لونهم بين الأحمر والأصفر
وتوتة توتة خلصت الحدوتة
كان ياما كان في سالف العصر والآوان ، ضفدع صغير لونه أصفر ومنقط باللون الأحمر، مع ان كل الضفادع حواليه لونها اخضر، وكان ضفدوع الأحمر ياحرام كل ما يحب يلعب مع الضفادع جيرانه، يقعدوا يضحكوا عليه
واحد يقول : هههه شايفين لونه
واحد تاني يقول : ده أحمر لون الورد ده مش ضفدع زينا
وكلهم يضحكوا وميردوش يلعبوا معاه
كان يروح لشلة تانية من الضفادع قاعدين يلعبوا استغماية، أول ما يشوفوه يوقفوا لعب وهاتك يا ضحك، ويغنوا له : ياحمرا يا بلحة يا مقمعة شرفتي اخواتك الأربعة
يمشي ضفدوع الأحمر بعيد ويروح يقعد على شط البحيرة يعيط، يمسك طوبة ويحدفها بايده جوه الميه، البحيرة تعمل دواير دواير مكشرة، يزعل أكتر ويمشي يدور على بحيرة تانية.
يقول لنفسه وهو ماشي : حتى البحيرة اللي مش بتضحك عليا ، بتكشر لما تشوفني، أنا ماليش اصحاب خالص
*****
وفي البحيرة التانية يقابل ضفدوع الأحمر ضفادع خضرا تانية بتلعب "تيك على العالي وتيك على الواطي"، أول ما أقولهم ممكن العب معاكم، خافوا في الأول وجريوا، قالوا ايه الكائن الغريب ده، وبعدين واحد قال بصوت عالي : الحقوا ده ضفدع لون أحمر.
كلهم قعدوا يضحكوا لحد ما ضفدوع مشي وراح على شط البحيرة الجديدة، حدف طوبة تانية، الدواير عملت تكشيرة كبيييييرة، قام ضفدوع طلع يجري بعيد
*****
وصل ضفدوع عند بحيرة جديدة، وقف يبص عليها وهو بيحاول يمسح دموعه، عدت جنبه ضفدوعة جميلة بس لونها أحمر وعلى ضهرها نقط صفرا، مكنش مصدق نفسه، نداها بصوت عالي
- يا ضفدعة
وقفت وبصتله وابتسمت وقالتله
- أهلا وسهلاً أنا اسمي صفورة انت اسمك ايه
قالها
- أسمي أحمر، ممكن نلعب سوا
شدته من ايده بسرعة وقالتله تعالى الأول نعوم في البحيرة وبعدين نطلع نلعب نط الحبل
ونطوا جوه الميه اللي المرادي عملت دواير كتير كتير بس كانت بتبتسم
ضحك ضفدوع وقالها
- ميرسي يا بحيرة انك ضحكتيلي
قالتله البحيرة
- انا ضحكتلك علشان انت نطيت في حضني، اما البحيرتين التانين فزعلوا منك علشان حدفتهم بالطوب
ومن يوميها وضفدوع الاحمر مش بيرمي حد بالطوب وكبر وعايش على شط البحيرة اللي بقى كل ضفادعها لونهم بين الأحمر والأصفر
وتوتة توتة خلصت الحدوتة